Căldură încetinește digestia. Nutriționiștii ne spun ce e bine să mâncăm pe timp de caniculă


Vara ne pune organismul la încercare! Pe măsură ce temperaturile cresc, sistemul digestiv își încetinește activitatea, ceea ce ne predispune la probleme digestive. De aceea, este important să ajustăm obiceiurile și regimul alimentar pentru ca sistemul digestiv să funcționeze ușor și fără probleme.


Alegerea alimentelor corespunzatoare dietei pe timpul verii ne poate creşte gradul de confort. Alimentele şi lichidele pe care le consumăm pot crea o senzaţie de cald sau de rece organismului nostru.

O alimentaţie sănătoasă, echilibrată şi cu un conţinut ridicat de apă poate ajuta la contracararea efectelor neplăcute pe care căldura din timpul verii le are asupra organismului nostru.

Alimente cu efect răcoritor

Vara, tendinţa naturală este de a consuma mâncăruri uşoare. Alimentele cu efect răcoritor, care trebuie să existe pe masa noastră în această perioadă caniculară, sunt zarzavaturile cu frunze verzi (spanacul, salata verde, varza), legumele care au un conţinut scăzut de amidon (fasolea verde şi galbenă, conopidă, broccoli, dovleceii, ciupercile, castraveţii) şi nu în ultimul rând fructele proaspete de sezon (în special pepenele). Gustul acestor alimente poate fi îmbunătăţit prin adăugarea unor ingrediente la fel de proaspete şi răcoroase cum sunt lămâia, busuiocul, pătrunjelul.

"Fructele şi legumele proaspete, de sezon reprezintă o metodă foarte bună prin care îi putem readuce organismului nutrienţii pierduţi. În special în timpul sezonului estival, natura ne oferă o gamă largă de fructe şi legume, parcă pentru a satisface gusturile fiecăruia dintre noi şi mai ales pentru a ne atrage atenţia asupra importanţei lor. Astfel, fructele şi legumele proaspete sunt foarte bogate în apă, săruri minerale şi vitamine, fiind o soluţie ideală prin care putem reintroduce micronutrienţii pierduţi prin transpiraţie, pentru a face faţă mai bine celor mai călduroase zile. Trei porţii de legume şi 2-3 fructe de sezon pe zi sunt suficiente pentru a ne ajuta în lupta cu temperaturile ridicate din timpul verii şi pentru a ne redobândi starea de bine", a declarat nutriţionistul-dietetician Adina Rusu.

Un alt aspect căruia trebuie să-i dăm importanţă pe parcursul verii, spune nutriţionistul-dietetician, este că la căldură digestia încetineşte, astfel că, şi din acest motiv, este important să ne ajutăm corpul să funcţioneze eficient.

"Cum? În primul rând, este foarte important să respectăm programul meselor principale ale zilei. Distribuirea alimentelor pe parcursul zilei în mese mici şi dese ajută la o mai bună distribuire a energiei pe parcursul zilei, la menţinerea glicemiei la un nivel cât mai constant, astfel încât să ajungem la prânz şi la cină fără a avea o senzaţie puternică de foame. De asemenea, este necesară reducerea consumului de alimente procesate şi bogate în grăsimi, limitând preparatele care conţin, de exemplu, smântână, unt, maioneză sau prăjeli. Sunt de preferat alimentele proaspete, uşor digerabile şi bogate în apă, eventual gătite la aburi, astfel încât aportul de vitamine şi minerale să rămână neschimbat", este sfatul nutriţionistului.

Însă unele dintre alimentele populare pe timpul verii pot supraîncărca sistemul digestiv, ceea ce duce la o cheltuială semnificativă de energie pentru organism şi chiar la generarea, în urma digestiei, a unei cantităţi suplimentare de căldură.

"Astfel, dintre macronutrienţi, proteinele sunt cel mai greu de digerat, generând şi cea mai mare cantitate de căldură. Aşa se poate explica de ce, în urma efortului depus pentru digestia cărnii de la grătarul cu prietenii, ne putem simţi de parcă am fi alergat la maraton, deşi doar am stat la masă şi am mâncat. Acelaşi efect îl poate cauza şi consumul de alcool sau condimentarea excesivă a alimentelor. Nu în ultimul rând, mai ales în zilele călduroase de vară, este esenţial să respectăm metodele de conservare a alimentelor pe care le consumăm. Conservarea deficitară a alimentelor ne expune la un risc mai mare de a contracta bacterii intestinale care pot provoca gastroenterite şi pot contribui la deshidratare", a mai declarat Adina Rusu pentru agerpres.

Hidratarea în sezonul cald

În sezonul cald, mai mult ca oricând, e necesar să ne hidratam suficient, astfel încât țesuturile corpului să nu aibă de suferit. Hidratarea are numeroase funcții, printre care reglarea temperaturii corpului şi a tensiunii, buna funcționare a creierului dar şi transportul oxigenului către celule. Un aport suficient de apa este, totodată, esențial pentru buna funcționare a rinichilor.

Consumul suficient de apă în fiecare zi este esențial pentru susținerea tuturor funcțiilor corporale, inclusiv digestia și metabolismul, eliminarea toxinelor, menținerea unei temperaturi normale a corpului și menținerea sănătății organelor și țesuturilor.

Foto Imago

vezi emisiunile doctor de bine

Cum detectăm stresul cronic și care sunt soluțiile
Beneficiile cafelei. Câte cești trebuie să bem pentru a slăbi mai eficient
Ce este „gândirea catastrofică” și cum învățăm să o gestionăm
Doctor de bine. Emisiunea integrală din 02 octombrie 2022
Cum putem prepara cartoful fără să aducă la pachet kilograme nedorite
Povestea electricității în organismul uman. Legătura dintre organele vitale și...

Urmărește-ne pe

Modifică setările cookies