Tulburările de somn și riscurile pe care le implică – top 10 ponturi pentru un somn odihnitor


Aproape jumătate din populația globului are probleme cu somnul, iar statistica este din anul 2008. Specialiștii spun că omul modern greșește când ignoră o problemă reală cauzată de tulburările de somn.


În fiecare lună de martie, în data de 19, omenirea dedică o zi celebrării somnului, acea componentă a vitală care ocupă o treime din viața omului. În această zi, specialiști din întreaga lume profită de ocazie pentru a atrage un semnal de alarmă în legătură cu riscurile asociate lipsei somnului de calitate.

Ziua Mondială a Somnului a fost celebrată și în România, în cadrul evenimentului „Somn odihnitor, viitor sănătos” organizat de Societatea Română de Pneumologie, Secțiunea de Somnologie și Ventilație Non-Invazivă, Asociația pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți, Asociația Medicală de Prevenție prin Stil de Viață Sănătos, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davilla” din București și Societatea Studenților în Medicină din București.

Medicii români și experții în somnologie au vorbit despre cele mai frecvente tulburări de somn, insomnia și apneea obstructivă

Insomnia afectează între 30-45% din populația adultă, iar cei care se confruntă cu această tulburare suferă de mai multe simptome de anxietate și depresie decât persoanele care nu au această problemă.

Apneea obstructivă este altă tulburare de somn și se manifestă prin întreruperea respirației regulate în timpul somnului. Conform experților, această tulburare afectează 4% dintre bărbați și 2% dintre femei.

Netratate, pe termen lung, tulburările de somn vin cu o mulțime de probleme medicale. 

Sunt suficiente câteva nopți la rând de nesomn pentru ca organismul să intre în degringoladă, întrucât lipsa somnului dezechilibrează capacitatea corpului de a controla nivelul glicemiei și de a utiliza insulina. Pe termen lung, alături de alți factori, lipsa somnului crește riscul de diabet zaharat de tip II. Este doar un exemplu al multiplelor interconexiuni ale unor afecțiuni cronice cu modul nostru de a ne odihni. De asemenea, somnul insuficient încetinește metabolismul, deci crește riscul de obezitate, dar este și un factor de risc pentru hipertensiune și probleme cardiovasculare”, spune prof. dr. Florin Mihălțan, președintele Secțiunii de Somnologie și Ventilație Non-Invazivă a Societății Române de Pneumologie.

Majoritatea tulburărilor de somn pot fi prevenite sau tratate, dar mai puțin de o treime dintre cei care suferă ignoră această problemă și nu caută ajutor profesional.

Este important ca oamenii să înțeleagă că somnul, la fel ca mișcarea, hidratarea și nutriția, are un rol în buna funcționare a organismului. Sunt trei elemente la care ar trebui să fie atenți: 

  • Durata, suficientă pentru ca persoana să fie odihnită și alertă în ziua următoare 
  • Continuitatea, adică perioadele de somn trebuie să fie fără fragmentare
  • Profunzimea. Somnul ar trebui să fie suficient de profund pentru a fi odihnitor. 

Toate acestea sunt cheia pentru un viitor sănătos pe toate planurile.

10 condiții pentru un somn odihnitor la adulți

Conform specialiștilor World Sleep Society, adulții pot apela la câteva sfaturi utile pentru sporirea calității somnului.

  1. Fixați ora de culcare și ora de trezire.
  2. Dacă aveți obiceiul de a face sieste, nu depășiți 45 de minute de somn în timpul zilei.
  3. Evitați ingestia excesivă de alcool cu 4 ore înainte de culcare și nu fumați.
  4. Evitați cofeina cu 6 ore înainte de culcare. Aceasta include cafeaua, ceaiul și băuturi acidulate, precum și ciocolata.
  5. Evitați alimentele grele, condimentate sau cu zahăr cu 4 ore înainte de culcare. O gustare ușoară înainte de culcare este acceptabilă.
  6. Faceți exerciții fizice în mod regulat, dar nu chiar înainte de culcare.
  7. Folosiți lenjerie de pat confortabilă.
  8. Găsiți o setare confortabilă a temperaturii (21 de grade) pentru somn și mențineți camera bine ventilată.
  9. Blocați toate zgomotele care distrag atenția și eliminați cât mai multă lumină posibilă.
  10. Rezervați patul pentru somn și sex. Nu folosiți patul ca birou, sală de muncă sau cameră de recreere.

Fotografii: Shutterstock

Vezi și VIDEO: Medicul anestezist și sala de nașteri

  • Tulburările de somn și riscurile pe care le implică – top 10 ponturi pentru un somn odihnitor

vezi emisiunile doctor de bine

De ce tind românii să exagereze cu mâncarea și cumpărăturile de sărbători
Doctor de bine. Emisiunea integrală din 28 noiembrie 2021
Patru principii alimentare care înseamnă, de fapt, o alimentație sănătoasă
Cum păcălește SARS-CoV-2 sistemul imunitar în lipsa vaccinării și ce se întâmplă...
Cât de des este necesară o vaccinare anti-pneumococică. Infecția poate fi mai...
Substanțele nutritive prezente în mâncare care ne pot influența dispoziția

Urmărește-ne pe

Modifică setările cookies